I'm free!

Idag är faktiskt en ledig dag. En helt ledig dag. Bara göra saker jag faktiskt vill göra. Mycket skönt! Så det blir att mysa framför TVn, plocka lite härhemma och eventuellt lite Windsor PowerPilates senare, om jag kan hitta yogamattan... Jag slipper till och med laga mat ikväll, det tar Stine hand om! Ser fram emot riktigt mumsig mat:) Vi vet ju vem som är kocken i det här förhållandet (inte jag!).

 Möttes också av ett fint besked när jag slog på datorn tidigare, studiebidraget kommer imorgon! Hurra!! Så då blir det betala räkningar och köpa skolbok (bara en nu första delkursen, för 160:-, apropå glada överraskningar). Sen blir det fredagsmys på riktigt:) På lördag åker vi till Västerås för födelsedagskalas med släkten, första gången Stine träffar dem och det ska bli kul! Tycker jag i alla fall...

 Känns enormt konstigt att tänka tillbaka på var jag var för ett år sedan. I samma lägenhet förvisso, men förutom det har ju allt förändrats, till det bättre! På min 20-årsdag var jag med mamma, mormor, morfar och moster på My Fair Lady på Oscars och älskade det! Drömde om att få jobba med något liknande. Att ens få in en liten tå på en teater, vilken som helst! Och nu sitter jag här, i samma lägenhet som sagt, och jobbar på Oscars och inte minst på Operan! Med en riktigt föreställning!! Jag är sambo med den mest underbara människa jag någonsin träffat, pluggar något som jag verkligen tycker om och mår bra helt enkelt.
 För ett år sedan hade jag aldrig varit på opera, bara tyckt att: "Ja, någon gång ska man väl gå, bara för att ja gjort det...". Nu har jag sett tre operaföreställningar live (Askungen i maj på Operan, Dido & Aeneas i september på Stadsschouwbourg och Xerxes i oktober på Operan) och tre stycken på DVD(Julie, Herkules och Die Fledermaus). Jag har till och med bildat mig en egen smak inom genren! Inte illa pinkat tycker jag. Sen att jag blivit väldigt inkörd på just den barocka musiken har ju till stor del att göra med att det är mest det Malena sjunger och hon blev ju liksom min inkörsport till operan (måste dock nämna att Julie är så jävla bra och det är inte barock!). Men när vi hade vår föreläsning om opera i skolan i höstas så fick vi höra mycket av senare opera, Wagner och liknande (eftersom det var vår föreläsares favoritstil). Det var bra, förstå mig rätt, men fick inte alls samma innerliga känsla av musiken som av barockmusiken! Hjärntvättad? Måske, men jag gillar't!

dno.nl

  Malena Ernman och Luca Pisaroni i Dido & Aeneas (dno.nl)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0